25 lutego 2021

Marketing dla branży muzycznej – podobieństwa i różnice z tradycyjną kampanią reklamową

Muzyka stanowi ważną sferę życia dla wielu osób. To jednak nie tylko gałąź sztuki, ale także ogromny przemysł, generujący zyski rzędu kilku miliardów dolarów rocznie. Trzeba to powiedzieć jasno: muzyka jest obecnie produktem, który bez odpowiedniej strategii marketingowej nie sprzeda się. I to nawet wtedy, gdy będzie najwyższej jakości. Jak więc pomóc sobie w odniesieniu sukcesu na rynku muzycznym?

Etapy działań

Działania w ramach tzw. audiomarketingu, możemy podzielić na trzy etapy, które są charakterystyczne dla innych gałęzi nowoczesnego marketingu. Pierwszym z nich jest tworzenie świadomości odbiorcy poprzez publikowanie i przekazywanie mu swojej twórczości. Drugi etap to budowanie relacji ze słuchaczami i osobami z branży muzycznej ( i nie tylko).  Etapem końcowym jest tworzenie dochodów na swojej twórczości. Oczywiście dochody nie będą dotyczyć tylko sprzedaży samej muzyki, ale także wszystkiego co się z tym wiąże: koszulek, gadżetów, reklam itd.

Talent i praca

U podstaw sukcesu w branży muzycznej musi leżeć talent danego artysty, upór w kształtowaniu własnego warsztatu oraz wytrwałość w działaniu. Bez tych cech, nawet najlepsze działania marketingowe nie dadzą rezultatu, albo dadzą go na krótką metę. Później bardzo często prawda wychodzi na jaw. Artysta jest tylko świetnie opakowaną „wydmuszką”. Takich przykładów mamy wiele w Polsce i na świecie. Podobnie rzecz ma się z innymi produktami –  tylko oferując ich wysoką jakość, można liczyć na długotrwałą wysoką sprzedaż.

Działania marketingowe

Podstawowym zadaniem w działaniach promocyjnych jest nawiązanie więzi między artystą a jego fanami. W pierwszym etapie działań dzieję się tak na koncertach, jednak krąg odbiorców jest wtedy znacznie ograniczony. Dlatego niezbędne jest profesjonalne prowadzenie fanpage’a na Facebooku. Oferuje on wiele możliwości na nawiązywanie kontaktu z fanami, szczególnie jeśli dany muzyk sam się z nimi komunikuje. Nieodzowne jest także prowadzenie własnego kanału na YouTube, gdzie można publikować klipy, fragmenty koncertów czy własne wypowiedzi. Oczywiście to tylko czubek góry lodowej. Każdy szanujący się artysta powinien posiadać nowoczesną stronę internetową, a wraz ze wzrostem swojej rozpoznawalności powinien także udzielać się w mediach tradycyjnych.

Podobieństwa i różnice z tradycyjną kampanią reklamową

Większość działań z zakresu audiomarketingu mieści się w zakresie nowoczesnych działań marketingowych. Mają one za zadanie ułatwić muzykom nagranie płyty, ich sprzedaż czy granie koncertów. Przy dużym samozaparciu niekonieczne jest nawet podpisanie kontraktu z wytwórnią płytową. Niektórzy artyści właśnie dzięki bliskiej relacji z fanami organizują w ich gronie zbiórkę środków na nagranie nowej płyty i następnie realizują cały projekt niezależnie. Nie było by to możliwe, gdyby dany muzyk był anonimowy.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

One thought on “Marketing dla branży muzycznej – podobieństwa i różnice z tradycyjną kampanią reklamową

  1. Branża muzyczna bardzo się zmieniła w ostatnich latach. Sklepy z muzyką znikają, wszystko przeniosło się do sieci. Marketingowo trzeba to wykorzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *