10 lipca 2020

Raport z kampanii marketingowej – co powinien zawierać?

Podsumowanie kampanii marketingowej jest jednym z najważniejszych etapów owej kampanii. Klient zlecający przeprowadzenie działań powinien bez problemu zobaczyć, za co płaci i jakie są tego efekty. Na co, tak naprawdę, trzeba zwrócić uwagę w takim raporcie?

Marketing szeptany

Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj kampanii został przeprowadzony. Spróbujmy zastanowić się nad kilkoma z nich. Jednym z przykładów prowadzonych kampanii może być coraz popularniejszy ostatnio marketing szeptany. Polega on na dokonywaniu pozytywnych wpisów na temat danej marki i inicjowania naturalnych dyskusji pomiędzy internautami.

Raport z tego rodzaju kampanii powinien zawierać wszystkie elementy niezbędne do tego, aby rozstrzygnąć o skuteczności danej kampanii. W zależności od używanych narzędzi wyniki raportu można przedstawić w różny sposób. Przykładami może być forma opisowa w edytorze tekstu, raport bardziej skoncentrowany na liczbach w arkuszu kalkulacyjnym. Wydaje się jednak, że najpełniejszą formą będzie wykorzystanie środków opisowych, danych liczbowych i grafiki w prezentacji multimedialnej.

Dokładna prezentacja uzyskanych efektów

Najważniejszą rzeczą, która powinna się w nich znaleźć to dokładne zestawienie danych na temat dokonanych działań. Jednym z przykładów takich danych są statystyki na temat liczby wpisów uzyskanych w danym czasie oraz ich zasięg. Innym ważnym aspektem będą tu konkretne przykłady danych opinii. Wraz ze statystykami pozwolą one ukazać działanie w ramach kampanii. Dobrym posunięciem może być także porównanie wyników uzyskanych przez konkurencję, co pozwoli uchwycić obraz dystansu, który został (lub nie) do niej nadrobiony.

Kampania SEO

Drugim przykładem, który można przytoczyć jest kampania SEO. Termin ten (ang. Search Engine Optimalization) oznacza działania podjęte w celu zoptymalizowania danej strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Czynności SEO to żmudna, systematyczna i długotrwała praca, na efekty której trzeba czekać kilka miesięcy. Trzeba o tym pamiętać, czytając pierwsze raporty. Do ich przedstawienia używa się zazwyczaj kilku narzędzi, np. Google Analytics. Jednym z najważniejszych elementów pokazanym w raporcie będzie statystyka nowych użytkowników i ilości sesji. Ważne dla raportu jest też porównanie ruchu na stronie w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Taka sytuacja jest ważna zwłaszcza, gdy dana branża notuje skoki i spadki sezonowe. Kolejnym z elementów raportu może też być widoczność domen.

Niezależnie od rodzaju przeprowadzonej kampanii, każdy raport powinien być w pełni transparentny, a jego treść w pełni zrozumiała dla klienta.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *