Był taki czas, kiedy zalano nas falą wiadomości e-mail, które były przez nas w różnym stopniu pożądane. Zazwyczaj w mniejszym. Stąd wiele osób jest zmęczonych odczytywaniem swojej skrzynki. Dzieje się tak, ponieważ najwięcej znajdujemy w niej wiadomości nie od współpracowników, klientów, znajomych, czy nawet sklepów internetowych, w których kupujemy, a zwykłego spamu, który nas nie interesuje, a wręcz drażni. Mimo to komunikacja e-mailowa pozostaje najbardziej skuteczną i najbardziej popularną metodą komunikacji z naszymi klientami. Dlaczego tak się dzieje?
1. Do czego służy e-mail marketing?
Zasadniczo, mamy kilka celów, które zaspokaja nam komunikacja mailingowa, w zależności od tego, w jakiej jesteśmy sytuacji. Pierwszy i najczęstszy cel to wygenerowanie sprzedaży i pozyskanie klienta. Zasadniczą kwestią jest, czy nasz mail będzie dla klienta interesujący, jeżeli nie – od razu trafi do kosza. Mail musi zainspirować do przejścia na naszą stronę, do sklepu, do otworzenia oferty. Zadbaj o rzucającą się w oczy, estetyczną grafikę i chwytliwe hasło reklamowe, dobrym sposobem jest zaproponowanie wyjątkowej oferty, dostępnej tylko dla odbiorców tego maila, stałych klientów. Spraw, żeby Twój klient poczuł się wyróżniony, że jest członkiem tak elitarnego grona.
E- mail marketing służyć też może do budowania świadomości marki. Jeżeli taki mamy cel, to musimy się postarać, żeby nasz klient nie miał wrażenia, że chcemy mu coś sprzedać. Możemy wysłać garść informacji o naszych bieżących działaniach, poinformować o rocznicy istnienia firmy, albo zaprezentować jakąś nowość w naszej ofercie. Klient ma zapamiętać, że cały czas działamy, rozwijamy się, wprowadzamy innowacje w ofercie. Musi wiedzieć, że o nim pamiętamy i sam ma pamiętać o nas. Tutaj ważne jest, żeby wiadomości były pisane odpowiednim językiem, dopasowanym do naszego odbiorcy, żeby były ciekawe, zabawne, coś klientowi dawały. Nasza marka będzie mu się wtedy kojarzyła z jakąś korzyścią, z czymś, co go rozbawiło, albo czegoś nauczyło.
E-mail może być skutecznym narzędziem do utrzymania klienta, spowodowania, że będzie się on identyfikował z naszą marką, zostanie stałym odbiorcą. Jeżeli mamy bazę osób, które kupiły coś za pośrednictwem naszego sklepu, wysyłajmy do nich informacje o nowych produktach, promocjach. Ważne, żeby komunikat był spersonalizowany, nawiązywał do wcześniejszych zakupów.
Możemy też spróbować odzyskać klientów, którzy coś u nas kupili, ale więcej nie utrzymują z nami kontaktu. Zawsze bardziej opłacalne jest odzyskanie klienta niż pozyskanie nowego. Żeby klient ponownie zainteresował się naszą marką, musi otrzymać szczególnie interesującą propozycję, postaraj się.
2. Rodzaje potencjalnych klientów.
a. Grupa osób, która nigdy nie była naszymi klientami ani nie kontaktowała się z naszą firmą
b. Grupa osób, która kontaktowała się w jakiś sposób z nami – poprosiła o wycenę, zostawiła swój adres mail, skontaktowała się za pomocą mediów społecznościowych
c. Trzecia i najbardziej atrakcyjna grupa osób to ci, którzy już kiedyś coś kupiła w naszej firmie, skorzystała z usług i wiemy, że mogą być zainteresowani ponownie.
Obecnie, gdy e-handel zyskał bardzo na znaczeniu, komunikacja e-mailowa ponownie wróciła do łask i jest coraz bardziej doceniana również przez samych odbiorców. Gdy nie mamy możliwości wybrania się do galerii handlowych, dużo chętniej sięgamy po oferty sklepów internetowych.