O co chodzi z tymi hasztagami? Czy mają wpływ na skuteczność marketingu w sieci? Podpowiadamy, jak ich używać efektywnie. I efektownie!
Po co hasztagi w marketingu?
W social-mediach za pomocą hasztagów wyszukuje się hasła i tematy. Jeśli więc użyjesz ich właściwie, Twój content dotrze nie tylko do osób, które Cię obserwują. Hasztagi pozwalają zwiększyć zasięgi.
Hasztagów używa się też niekiedy poza światem social-media. Wykorzystane w ulotce czy na bogu jako żart dla wtajemniczonych pokażą, że jesteś na bieżąco z trendami. Ale uważaj na hasztagi w reklamach i nazwach własnych. Widać je coraz częściej na ulicach polskich miast. To skuteczne w przypadku trendów i zjawisk sezonowych i efemerycznych. Jednak haszstag w nazwie firmy za kilka lat będzie robił takie samo wrażenie, jak dziś robią nazwy z komputerową małpą (@) w nazwie, które były popularne w latach 90.
Święty Graal marketingu: własny hasztag
Idealna jest sytuacja, w której Twoja marka ma własny hasztag, taki jak np. #cocacola. Codziennie przybywać będzie contentu opisanego w ten sposób. To nie jest możliwe w przypadku wszystkich marek – długa nazwa, mało chwytliwy skrót czy popularne słowo nie nadają się na hasztag. W takiej sytuacji możesz rozpocząć akcję i opisać ją chwytliwym hasztagiem, który będzie służył tylko Twojej firmie.
Jeśli żadne słowo nie opisuje tego, co robisz, możesz je…wymyślić. Przykładowo zarówno autorka wydanej w 2016 roku książki Duchologia Polska, jak i jej fani, na Instagramie oznaczają „duchologiczne” zabytki właśnie hasztagiem #duchologia. Nie da się go pomylić z innym, a jego użycie świadczy o znajomości tematu.
Jak jeszcze można wykorzystać hasztagi w marketingu?
Coraz więcej osób szuka usług na Instagramie. Konsekwentne oznaczanie się jako #jogawilanów lub #pizzawlubawie zainteresuje, kogo trzeba.
Możesz też oznaczać lokalizację swoich zdjęć, jeśli biznes prowadzisz lokalnie. W ten sposób wkrótce każdy, kto odwiedza okolicę i szuka atrakcji na Instagramie, wpadnie na Twój biznes.
Na Twitterze możesz zobaczyć, które hasztagi szybko zyskują na popularności. Mają związek ze zjawiskiem, akcją czy modą (np. #icebucketchallange). Odnieś się do modnych hasztagów związanych z Twoją branżą, a Twoje treści trafią do większej liczby osób.
Hasztagów możesz też używać na Facebooku, choć na razie takie wyszukiwanie na tej platformie dopiero raczkuje. Spróbuj oznaczyć post dwoma hasztagami: swojej marki i drugim, popularnym. Z czasem, gdy będziesz miał coraz więcej postów z użyciem markowego hasztaga, może on zacząć być zauważalny i używany przez klientów.
Jak dobrać hasztagi?
Wpisując hasztag na Instagramie, możesz sprawdzić, ile razy był w użyciu. Oznaczanie treści hasztagami, których używają miliony osób, raczej nie da efektu. Z drugiej stony hasztag, który widziano na Instagramie trzy razy, też nie będzie skuteczny.
Rada: Celuj w hasztagi, których używa od kilkuset do kilkuset tysięcy osób zależnie od zasięgu Twojej marki. Używaj hasztagów w tych językach, w których głównie prowadzisz swój biznes.