Określenie „startup” stało się w ciągu kilku ostatnich latach bardzo modne. Możemy natknąć się na nie w rozmaitych tekstach czy materiałach filmowych. Zjawisko to stało się po prostu ważne w biznesowym świecie. Czym zatem jest startup i jak go promować?
Czym jest startup?
Startup to rodzaj przedsiębiorstwa. Według Wikipedi: „tymczasowa organizacja lub młode innowacyjne przedsiębiorstwo poszukujące modelu biznesowego, który zapewniłby mu zyskowny wzrost”. Słowa kluczowe w tym przypadku to: młode i innowacyjne. Czasem mylnie mianem startupu określa się wszystkie młode i rozwijające się firmy. Prawdziwy startup to tak naprawdę to przedsięwzięcie wymyślone celem wykreowania nowych produktów lub usług w niepewnych i ryzykownych warunkach. Dlatego wraz z innowacyjnością trzeba też powiązać pewne ryzyko. Na polskim rynku działa obecnie kilka tysięcy startupów, jednak większość z nich istnieje zaledwie 2-3 lata. Jak więc marketingowo wspomóc setup, aby przetrwał dłużej?
Strona internetowa i content marketing
Prowadzenie własnej strony to niemal obowiązek. Stanowi ona doskonałą bazę do wszystkich innych działań. Na stronie powinno się zamieszczać wszystkie niezbędne informacje opisujące i promujące dane przedsięwzięcie. Dobrze zaprojektowana i nowoczesna strona może być świetną wizytówką danego startupu. Na stronie można zamieścić dobre jakościowo treści, które po pierwsze zainteresują czytających tematem. Natomiast, po drugie treści te mają bardzo duży wpływ na wysokie pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej. Obszarem, na którym można zamieścić content może być też blog firmowy, umieszczony na stronie lub poza nią.
Media społecznościowe
Korzystanie z mediów społecznościowych to w tej chwili najlepszy sposób na nawiązanie kontaktów, ale również i promocje swoich pomysłów. Jeśli chodzi o jak najszersze grono odbiorców podstawą do działania jest oczywiście fanpage na Facebooku. Natomiast portalami nastawionymi konkretnie na sprawy biznesowe są LinkedIn czy polski Golden Line. Mając własny profil, można nawiązać wiele cennych kontaktów w kraju i na świecie, co w wypadku tak dynamicznych przedsięwzięć jak startupy jest bardzo ważne.
Platformy i konkursy
W sieci znajduje się wiele miejsc skupionych właśnie na promocji startupów. Są to platformy wyspecjalizowane właśnie w takiej działalności, dlatego warto z nich korzystać. Należą do nich Pruduct Hunt czy Feedback Army. Kolejnym sposobem promowania jest branie udziału w konkursach startupowych. Jest to świetna metoda promowania swoich pomysłów w kraju czy za granicą. Polskim przykładem takiego konkursu jest Startup Fest.
Połączenie wszystkich powyższych działań, jak i dodatkowe czynności, jak udziały w konferencjach, powinny zapewnić dobre warunki do rozwoju startupu.