11 września 2024

Jak mierzyć sukces w biznesie?

Prowadząc firmę, nie zawsze łatwo udaje się zdefiniować sukces. Wiedząc, czym on jest i jak go zmierzyć, można skuteczniej planować dalszy rozwój swojej instytucji. Na jakie więc aspekty zwracać uwagę, by móc stwierdzić, czy na danym etapie działalności osiągnęło się zamierzone cele, czy też nie?

Dochody ze sprzedaży towarów lub usług

O sukcesie w firmie może powiedzieć wskaźnik wpływów finansowych ze sprzedanych produktów lub ze świadczonych usług. Warto przeanalizować to, kiedy te wpływy są największe. Także zastanowić się nad tym, czy większe dochody przekładają się na przykład na większą rozrzutność w instytucji. Jeśli np. sprzedaż znacznie wzrosła, ale nie odnotowano zbyt wielkiego profitu finansowego z tego tytułu. Oznacza to najczęściej, że jest problem z umiejętnym zarządzaniem budżetem firmy.

Za pomocą odpowiedniego bilansu zysków i strat można zorientować się, czy firma odnotowała sukces pod względem finansowym. Można też dowiedzieć się, czy dobrze prosperuje w danym okresie. Jest to istotna wiadomość, chociażby z uwagi na dalszy rozwój, czy z uwagi na comiesięczne zobowiązania. Najrzetelniej takie zestawienie zrobi zatrudniony w firmie księgowy, pracownik biura rachunkowego, z którym się współpracuje albo profesjonalny program ułatwiający zarządzanie przepływem środków w firmie.

Firma ma się dobrze, gdy klienci są zadowoleni

Zadowoleni klienci mogą wywindować firmę na szczyt popularności. Jeśli naprawdę są usatysfakcjonowani obsługą, produktami, z których korzystają, a firma nie wzbudza u nich żadnych negatywnych skojarzeń, będą ją co najmniej polecać swoim znajomym. Gdy klient zastępuje działania typowe dla agencji marketingowej, wtedy można mówić o tym, że firma na danym etapie rozwoju naprawdę święci triumfy. Zwłaszcza jeśli liczba zadowolonych odbiorców jest duża i znacznie przeważa nad negatywnymi opiniami.

Jak przekonać się o zdaniu klientów na temat firmy? Można przeprowadzić ankietę, czy wysłać maila z prośbą o pozostawienie swojej opinii, oceny lub krótkiej recenzji pod zakupionym produktem. Im więcej jest takich wypowiedzi, tym łatwiej wyciągnąć wniosek, czy klienci są faktycznie zadowoleni. Przydają się również serwisy społecznościowe. Społeczność wręcz mechanicznie zaznacza dostępne warianty plusów i minusów, a także dzieli się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.

Poziom zainteresowania marką, czyli wskaźnik wzrostu liczby pozyskanych klientów

Wiedząc, jak dużo co miesiąc przybywa nowych klientów, łatwo da się zauważyć, czy firma rozwija się dynamicznie, czy też jej tempo wzrostu jest na średnim poziomie. Rosnąca liczba faktycznych kupujących przekłada się na rozpoznawalność marki, na jej dochody, a także pozwala perspektywicznie spojrzeć w przyszłość. Opłaca się więc monitorować liczbę nowych klientów, która pojawia się w danym cyklu rozliczeniowym. Nie jest to zbyt skomplikowane, zwłaszcza jeśli sprzedaje się online. Wystarczy bowiem tylko wziąć pod uwagę liczbę osób, które zarejestrowały się w danym cyklu rozliczeniowym i które dokonały wtedy zakupu. Nie wszyscy kupujący chcą mieć swoje konto w sklepie. Dlatego warto dbać o listę mailingową, proponując na przykład zapisanie się na newsletter.

Jak pracownicy postrzegają firmę?

O sukcesie firmy może również świadczyć stosunek pracowników do swojego zakładu pracy. Im lepsze są nastroje, tym więcej można na tym zyskać pod względem finansowym, wydajnościowym i wizerunkowym. Warto więc troszczyć się o dobre relacje z zatrudnionymi i w razie jakichkolwiek napięć, rozładowywać atmosferę i szukać rozwiązań. Pozwolą one zażegnać wszelkie nieporozumienia i roszczeniowe nastawienie.

Zadowolony pracownik nie będzie mieć oporów przed tym, by powiedzieć swoim najbliższym o tym, gdzie pracuje i dlaczego nie chce zmienić swojego miejsca pracy na inne. Wspomni o nim również dobrze na przykład w mediach społecznościowych. W razie konieczności, zostanie dłużej w pracy, by dokończyć ważne zadanie.

Dobór pracowników w firmie również ma znaczenie – wszyscy powinni tworzyć zgrany i solidny zespół, w którym kompetencje uzupełniają się, a dobra energia przekłada się na wzrost produktywności i lojalność wobec pracodawcy.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *