Klienci chcą dostać dokładnie to czego potrzebują. Czasochłonne szukanie potrzebnego asortymentu bywa źródłem irytacji i nierzadko jest powodem porzucania koszyków. Dlatego systemy rekomendacji są tak ważnym elementem strategii online każdego sklepu internetowego. Jak wykorzystywać ich możliwości w e-commerce i tym samym zwielokrotnić zyski biznesu online? Mamy na to kilka pomysłów!
Silnik rekomendacji bijącym sercem sklepu online
Czy rzeczywiście systemy rekomendacji są osią działań e-commerce? Macie wrażenie, że w tym stwierdzeniu jest sporo przesady? Otóż niekoniecznie! Współczesny klient, bowiem jest niezmiernie wymagający i niecierpliwy. Spersonalizowane produkty dostosowane do indywidualnych oczekiwań są ,więc absolutnie niezbędnym elementem prężnego e-biznesu. Co dzięki nim możemy zyskać? Przede wszystkim rekomendacje są ważnym aspektem wdrażania sprzedaży komplementarnej, skutecznie podnoszą, więc średnią wartość koszyka. Ponadto obniżają współczynnik odrzuceń, zwiększają zaangażowanie userów. A przede wszystkim po prostu zwiększają ilość konwersji, czyli pozwalają znacząco zwiększyć sprzedaż.
Jak to działa?
Zastanawiacie się w jaki sposób funkcjonują systemu rekomendacji? Otóż dzieje się to zwykle przy wykorzystaniu tzw. machine learning. System ten wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia algorytmów zbierających dane. W oparciu o te informacje zostaje stworzony mechanizm powiązań pomiędzy użytkownikami, a proponowanymi przez nasz sklep online produktami. Zazwyczaj wykorzystywane są takie informacje, jak ruch użytkowników w obrębie witryny, kliknięcia, rodzaje i cechy danego asortymentu, a także reakcje na poszczególne rekomendacje na podstawie, których generowane są propozycje.
Jakie rekomendacje są przydane w Twoim sklepie online?
Jedną z najpopularniejszych rodzajów rekomendacji produktowych jest prezentacja bestsellerów. Ten rodzaj polecenia opiera się na najczęściej oglądanych i kupowanych towarach w naszym sklepie online. Warto zaprezentować również nowości, oraz produkty, które kupi również inni użytkownicy. Dużym zainteresowaniem cieszą się też indywidualne polecenia zdefiniowane na podstawie zainteresowań klienta, czyli polecenia typu „wybrane dla Ciebie”. Warto rozważyć również segmentację popularnych produktów w danej kategorii oraz sekcję „Przyda Ci się również”, która może być ważny elementem budowania strategii cross-selling.
Systemy rekomendacji to ważny element budowania strategii marketingowej sklepów online. Dlatego opracowując plan marketingowy warto uwzględnić tego typu działania w swoich założeniach. Rodzaj zastosowanego systemu oraz wybór wykorzystanych rekomendacji warto dostosować do celów biznesowych i specyfiki branży.