Praca nad wizerunkiem zaczyna się od zadbania o własne podwórko. Dla małych firm największe znaczenie będzie miał ich lokalny rynek. Giganci mają nieco większą piaskownicę. Wszystkie te przedsiębiorstwa spotykają się w jednym miejscu – w sieci. Tam budują relacje z klientem i proponują swoje produkty i usługi. Największym dla nich zagrożeniem jest hejt, który jako czarny PR sprawia wiele kłopotów i może doprowadzić nawet do upadku marki.
Marka, jako najważniejsze dobro
Działając lokalnie, ogólnokrajowo czy nawet na międzynarodowych rynkach trzeba mieć świadomość, że wizerunek marki jest jej największym dobrem. Gdyby nie zły wizerunek Microsoftu czy EA wiele mniejszych firm nie miałoby tak dużego powodzenia. Są to giganci, którzy rok rocznie płacą krocie za poprawienie swojego wizerunku, a mimo to zbytnio im się to nie udaje. Nie można powiedzieć, że nie mają za sobą rzeszy fanów. Jednak ich ogólna prezencja wypada marnie na tle konkurencji podobnej wielkości.
Hejt i kryzys wizerunkowy
Próbując wpływać na opinię, należy liczyć się z hejtem. W sieci jest tak duża liczba internautów, że zawsze coś komuś może się nie spodobać i chętnie podzieli się tym z innymi. Najlepszym sposobem na zapobieganie kryzysom wizerunkowym jest monitoring i moderacja sieci. Można tego dokonać w miarę niskim kosztem, korzystając z usług sprawdzonej i polecanej agencji marketingowej. Trzeba jednak pamiętać, że nikt nie jest w stanie ogarnąć wszystkich wpisów i postów. Nawet monitorując sieć na bieżąco, czyli 24 godziny na dobę nie wszystko możemy wyłapać. Z tego też powodu najlepiej jest się skupić na największych portalach społecznościowych i forach dyskusyjnych, jak robi to większość firm marketingowych.
Relacje
Wizerunek w sieci to nie tylko strona internetowa, konto w mediach społecznościowych, ani nie wyłącznie logo czy produkty marki. To także i przede wszystkim sposób, w jaki marka buduje relację z klientem, czy słucha jego opinii i reaguje na potrzeby. Z marką mogą być utożsamiane osobowości takie jak popularni aktorzy, których zatrudnia się do reklamy czy influencerzy, którzy odgrywają coraz większą rolę wizerunkową dla wielu marek.
Warto zwrócić uwagę, że najlepszym wizerunkiem cieszą się firmy, które budują trwałą i długą relację z klientami. Obecnie jest to jeden z najnowszych trendów w marketingu internetowym, który przynosi firmom znaczne korzyści. Nie dość, że zdobywają stałego i zaufanego klienta, który chętnie przywiązuje się do marki, to jeszcze nie muszą ponownie walczyć o jego uznanie, ponieważ pozostają ze sobą w “stałym kontakcie”. Takiego klienta nie trzeba już namawiać do skorzystania z usługi, trzeba mu ją ładnie przedstawić.
Wartość opinii
Tym, co najbardziej buduje i najbardziej może zrujnować, jest opinia. Nawet 82 procent ludzi ufa opinii przedstawianej w sieci w formie filmów wideo zamieszczanych przez influencerów bądź specjalistów. Aż 97 procent internautów sprawdza opinie o firmie przed dokonaniem zakupu. Nasze recenzje w sieci mają więc ogromne znaczenie marketingowe i jeśli tylko chcemy komuś bardzo zaszkodzić, wystarczy napisać kilka nieprzychylnych wpisów, które mogą rozejść się jak ciepłe bułeczki po łączach internetowych.
Monitoring sieci
W sieci swoją opinię może wyrazić każdy, kto tylko chce. Nie da się powstrzymać ludzi przed publikowaniem nieprzychylnych wpisów. Najlepszym sposobem jest więc stały monitoring, który pozwala na szybką reakcję i zapobiega kryzysom. Do takich celów skonstruowano wiele narzędzi internetowych. Można je znaleźć w sieci i część jest nawet darmowa.
Zapewniają użytkownikom sporą funkcjonalność i cieszą się popularnością także wśród marketingowców – przede wszystkim wśród nich. Wykorzystanie odpowiedniego dla siebie narzędzia pomoże w łatwy i szybki sposób znaleźć większość wzmianek na temat marki. Pozwala to na szybką reakcję na każdy wpis. W ten sposób zapobiega się kryzysom wizerunkowym, które mogą zdarzyć się każdemu.
Podsumowanie
Wizerunek jest dla firmy największym z jej dóbr. Dobre logo i chwytliwa reklama dziś już nie wystarczą. Większość osób poszukuje informacji o markach w sieci, gdzie spotykają się z opinią innych internautów. Jej kreowanie to zadanie dla marketingowców ze smykałką do budowania relacji z klientem. Bez stałych odbiorców nie ma co marzyć o szerokich wodach biznesu.